משולש השדכנות: שידוכים, שדכנים ומשודכים
(צילום: By Iryna Mandryka/shutterstock)

יהדות

משולש השדכנות: שידוכים, שדכנים ומשודכים

זוגיות, שידוכים וכל המכלול: נשמע בתור 'לופ' מוכר שכל מי שיוצא ממנו נחלץ מצרה איומה - האם זה באמת כך בפועל?

   
משולש השדכנות: שידוכים, שדכנים ומשודכים
(צילום: By Iryna Mandryka/shutterstock)
אא

המאמר ינסה לגעת בתת נושא מגוון ומעניין, שבו נתייחס לנקודות משמעותיות ומהותיות בעולם השידוכים של שנות ה-2000. מקצוע השדכנות וכן השידוכים עצמם עברו תלאות והרפתקאות במשך הזמן, בעבר הלא כ"כ רחוק, אם נתייחס אפילו עד לשנות הש70 המקודמות, לפנות לשדכן ולהיעזר בשירותיו היה נחשב כמעשה נורמאלי, חיוני ומוכר. בסרט בורקס של ראשית שנות ה-70, "חגיגה בסנוקר" השדכן המדומה "חכם חנוכה" מוצג אומנם כאדם בעל חוש הומור ושרלטן לא קטן , אך יחד עם זאת מתקבל בחיבה יתרה ובכבוד אצל רב השכונה כאשר בא לשידוך עבור בתו המיוחסת. משך הזמן ועם ההתקדמות לשנות ה-80 שהיוו שינוי ותפנית במבנה המשפחה, בדפוסי החשיבה, הצריכה וההתנהגות של המשפחה הישראלית כסוג של חילון. משום מה , ואולי דווקא בשל היחלשות כוחה של המשפחה המורחבת וכן מעמדו הפטריארכלי של האבא, ועם כניסתה של המודרניזציה, הקדימה וההתפתחות, חלה ירידה משמעותית בביקוש השדכנות וכן בשימוש בשירותים מהסוג הזה. כנראה, שכתוצאה מהיחשפותם של בנים ובנות במקומות בילוי, אוניברסיטאות וכדומה נתנה מענה הולם להכרות ללא צורך בסוג של מתווך. התשובה של להיות עצמאי ומשכיל בלע את הצורך הפרימיטיבי לכאורה.

אם נסתכל על השנים הללו ביתר הבחנה , לא נופתע לגלות שגם ללכת לשדכן ולהירשם למשרד שידוכים היה כמעין בושה ואפילו סלידה. העולם הפתוח והמתירני הותיר בידי הצעירים את האפשרות להכיר לבד וככזה לא היה צורך בתיווך. בשנות התשעים כמדומני, חלה תפנית בכל ההתייחסות לשידוכים ולמה שיש להם להציע. עם התרחבות האינטרנט ושירותיו נולדו משרדי שידוכים חדשים העונים לשם "אתרי הכרויות" (נשמע יותר שיווקי, שגם זו מגמה מובהקת של הקדמה).

אף הם הציעו שירותים של הכרויות ושידוכים למגזרים השונים. שידוכים היה נחשב לתחום אפרפר, מעט מסויג ומלא בושה בחברה החילונית. כביכול מי שפנה לשדכן ונעזר בשירותיו היה עלול להיחשב ככושל, לא יוצלח ואולי אפילו בעל מום. משום מה, ולא בכדי, קיימת החזרה אל השורשים, הטוב והמוכר. אשר כפי הנראה מוכיח את עצמו ביעילות ובמהימנות, ואם זה כבר קיים מאות בשנים אזי ההצלחה הארוכה מדברת בעד עצמה. על כן, כיום נצפה חזרה מאוד גדולה וללא בושה אל חיק השידוכים. ברב המקרים ניתן לומר כי הן גברים והן נשים נעזרים בשרותי השדכנות כאפשרות בסיסית וחיונית להכיר את בן/ת זוגם. למעשה שום כוכב חדש לא נולד, הדברים היו קיימים עוד משחר ההיסטוריה, וכוחם עומד דווקא בגלל הרצינות והצורך שבדבר אע"פ השינוי בדפוסי החשיבה וההתנהגות שבעולמנו. נושא השידוכים כיום הינו דבר מאוד מודרני, פופולארי ויחד עם זאת מורכב. מדוע פופולארי? מפני שכיום בשלהי האלפיים קיימת מודעות ופתיחות גדולה בנושא. בעבר, היו פונים לשדכן באופן צנוע ומוסתר, אפילו בהיחבא. כיום ניתן לראות שדכנים ושדכניות כמו פטריות שצצות אחרי הגשם, כמו כן משרדי שידוכים, אתרי הכרויות ועוד. אנשים מודעים ליתרונות בפניה לשדכן וכן לנוחות שבעניין. ומודרני בשל העובדה, ששדכנות הינה מקצוע מוכר ומכובד לכל דבר ועניין.

השדכנים היום מודעים ליתרונות של המדיה ועושים בהם שימוש נרחב, כמו למשל אתר אינטרנט , כנסים וימי עיון לרווקים ורווקות וכן טיולים וימי כייף. מדוע מורכב? התשובה מתייחסת לעצם היותנו בני אדם המלאים בתחושות, רגשות, מחשבות, לבטים, עבר והווה ועל זה המשקל וכעת ב"ה נרחיב. הנושא עצמו מאוד מורכב, רגיש ולא צפוי. המורכבות באה לידי ביטוי דווקא בשל העובדה המאוד אנושית ועיקרית שהרי עסקינן בבני אדם.

למעשה, השדכן צריך לדעת בראש ובראשונה שהוא מתעסק למול בני אדם שמלאים ברגשות, חוויות, תחושות, זיכרונות מהעבר, פגיעויות וכדומה – כל הארסנל הזה שהינו מרכיב אישיותי אצל כל משודך ומשודכת באופן אינדיבידואלי. המה גם שעלינו לזכור כי סוף כל סוף, אע"פ ולמרות הפתיחות,  מדובר בנושא מאוד רגיש עם מטענים כבדים והרבה מאוד אגו. המשודכים יוצאים להרבה פגישות ורובן בדר"כ מסתכמות בתשובות שליליות, קיים מעגל שחוזר על עצמו, הכנה המנטלית לקראת הפגישה עצמה – הציפייה והדריכות -  התארגנות פיזית לקראת הפגישה – וכמובן הפגישה עצמה. כשלמעשה הציפיה עצמה וכן מאגר החוויות שנמצאות בזיכרון יוצרות "לופ" מוכר שמביא לידי אכזבה ולעיתים כישלון, והרבה פעמים שלא בצדק.

המשפחה לוחצת, השעון הביולוגי מתקתק ועוד שנה עוברת לה. הרבה לחצים מופעלים על המשודכים, ולא פחות גם על השדכן עצמו ביחסי הגומלין הללו. והרבה נובע בגלל חוסר אמונה והתנהגות לוקה. נושא שאינו מקבל ביטוי הולם וכן התייחסות ראויה מתייחס לאמונה עצמה. הרבה פעמים אני מופתעת לגלות וכל פעם מחדש שדרך עבודת השם לא בהכרח עולה בקנה אחד עם כללי האמונה הבסיסיים כפי שמלמד אותנו הרב שלום ארוש שליט (אין ייסורים ללא עוון, הכול לטובה, והכל בהשגחה פרטית ומדויקת), שמהווים נדבך ראשוני וחיוני בעבודת השם כיהודי.  יהודים שומרי תורה ומצוות שאינם מתייחסים לחלק ואולי החשוב ביותר בכל תהליך השידוכים שבסיסו הוא אמונה. במאמר הבא איך לא, נעסוק באמונה ובכפויות הטובה שבדבר שמהווה פועל יוצא של חוסר אמונה, והוא יכול להוות בעצמו חסם נוראי בשידוכים. נשמע מפתיע? אז זהו שלא. אתם מוזמנים לקרא את המאמר הבא שיפורסם אי"ה בקרוב. רוחמה אפרתי B.A פסיכולוגיה ותקשורת יועצת ומטפלת רוחנית ליחידים וקבוצות, מרצה ומעבירה סדנאות וחוגי בית. שדכנית למגזר הדתי, חרדי וחוזרים בתשובה.

זוגיות

עוד כתבות שיעניינו אותך

כתבות נוספות שאולי יעניינו אותך