תחיית המתים מן התורה מניין
תחיית המתים מן התורה מניין. (צילום: Jiri Papousek/shutterstock)

אחרית הימים

כל תהליך תחיית המתים: מי יקום ומי לא?

"כמו יוצר כלי ממים" - כיצד יודעים שתחיית המתים עתידה להיות ושהיא מן התורה? הרב רפאל אוחיון מביא מקורות שונים מן התורה אשר מוכחים את אמיתות הדבר

הרב רפאל אוחיון   
0
תחיית המתים מן התורה מניין
תחיית המתים מן התורה מניין. (צילום: Jiri Papousek/shutterstock)
אא

תחיית המתים מן התורה מניין

תחיית המתים היא עיקר חשוב מיסודות התורה ואם אדם לא מאמין בתחיית המתים, הוא גם לא יזכה להתעורר בתחיית המתים. אנחנו צריכים להאמין בעניין תחיית המתים וגם לדעת שהיא מהתורה. אחד מרבותינו אמר שתחיית המתים היא מן התורה, הכוונה לכך שבזכות התורה יש לנו את תחיית המתים העתידה לבוא.

בגמרא במסכת סנהדרין (דף צ' עמוד ב') מספרת כי קליאופטרה, מלכת מצרים, פנתה אל רבי מאיר בעל הנס ואמרה כי היא יודעת שהמתים עתידים לחיות, אך ביקשה ממנו להבין האם יקומו עם בגדיהם או עירומים כביום היוולדם?

השיב לה רבי מאיר כי המתים יקומו לבושים והוא לומד זאת מגרגר החיטה, שכשקוברים אותו הא מפוצח ועירום אך כשהוא נובט זה עם כל המוץ, עם כל הלבוש, קל וחומר גם הצדיקים - כך טען בפני קליאופטרה, רבי מאיר בעל הנס ממשיך ומלמד אותנו בדרך לוגית לדעת שתחיית המתים היא מן התורה.

הוא מסביר כי כל דבר שהוא סותר את ההיגיון, הוא מפני שלא מצינו כמותו בטבע, אבל את עניין תחיית המתים מצינו כדוגמתו פי כמה וכמה בעולם הטבע - כאשר לוקחים גרגר חיטה ושמים באדמה ולאחר תקופה הוא נרקב לחלוטין ומתפרק ומתוך הריקבון יוצא הנבט הראשון שחופר את האדמה ומטפס החוצה עד שבוקע את האדמה והופך להיות גדול ולהכיל בתוכו עוד המון גרעינים.
איך תהיה תחיית המתים? (צילום: LALS STOCK/shutterstock)

קל וחומר כשמכניסים בן אדם אחד ויוצא אחד. רבי מאיר מסביר לה שהסיבה שעד עכשיו לא ראינו מתים מתעוררים לתחייה היא בגלל שעדיין לא התרגלנו, אבל מהטבע ומעולם הצומח ניתן ללמוד ולהסיק שכשקוברים משהו הוא נולד מחדש (כמו החיטה).

הרב דסלר מסביר ב"מכתב מאליהו" שכל מה שאנחנו רואים בעולם זה אך ורק רצון ה' שיהיה. אומנם יש סיבות ותוצאות, אך הסיבה הראשונה והעיקרית לכל דבר בעולם, היא אך ורק ה' יתברך ורצונו.

רבי ישמעאל תנא מוסיף לעניין ואומר כי כמו כלי זכוכית, שהוא יצירת אדם הנוצרת ע"י ניפוח, ואם יישבר יהיה אפשר להתיך את הזכוכית וליצור כלי חדש, מכאן ניתן להסיק שקל וחומר יצירה של ה' יתברך שהוא האינסוף והמקור להכל, ובטח יכול להחיות את יצירתו ולברוא אותה מחדש.  

עוד ראייה חזקה מאוד לאמיתות תחיית המתים שהקיסר טען בפני רבן גמליאל שאנחנו אמרנו שהמתים עתידים לחיות והרי הם הופכים לעפר, האם עפר יכול לחזור לחיות? ענתה לו בתו של רבן גמליאל (וישנם הטוענים כי מדובר בבתו של הקיסר עצמו): "דמיין שיש שני יוצרני כלים בעיר, אחד שיוצר כלים מעפר, מטיט והשני שיוצר כלים ממים, מי משובח יותר? השיב לה הקיסר כי ברור שהמשובח מהם הוא יהיה היוצר כלי ממים, שהטבע שלהם הוא להישפך ולזרום.

השיבה לו הבת כי ישים לב למה שפיו מדבר, הרי האדם נוצר מטיפה אחת נוזלית שיצרה את התא הראשון שהתרבה לתאים נוספים עד שנוצר גוף של ממש, אם ה' יתברך מצליח לבנות מנוזל בן אדם אז מעפר הוא לא יצליח? בוודאי שכן. בנוסף לכך גם האדם הראשון נוצר מעפר.

אם אדם לא מסוגל להבין שהקב"ה יכול ומסוגל להכל, הוא חי חיים אומללים בעולם. אנחנו חייבים להבין שה' יתברך מסוגל ורוצה להעניק לנו הכל ולכן צריך להשקיע בתפילה ובבקשות שלנו כי ה' הוא המקור להכל ורק הוא מסוגל להעניק לנו הכל. חזק וברוך.
תחיית המתים מן התורה מניין. (צילום: Barbarajo/shutterstock)

תחיית המתים מן התורה מניין - הרב רפאל אוחיון:

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
תחיית המתים מן התורה מניין. (צילום: Jiri Papousek/shutterstock)
שידור חי